Bulletin 08/23

August
Milde måne, for en måned det har vært. Skal si verden fungerer igjen etter sommerferien. Det har vært 100 % jobbmåned for min del.

I Oslo har det regnet og jeg har heldigvis vært mye på reise. Vi så mye på tv også. Siste sesong av Succession var sjukt mørk, men bra. Vi så også alle sesongene av The Righteous Gemstones som er fullstendig galskap. Likte den serien.

Favorittlåt:
Har fått helt dilla på Jonathan Wilson sin siste singel The Village is Dead. En fullstendig underlig sang med så mye som skjer. Hør på den, så vil du skjønne hva jeg mener.

Islandske pannekaker

Best alltid:
Islandske pannekaker. Tynne pannekaker rullet med sukker.

Dette leser jeg:
Mamma Pizza i Oslo har gitt ut bok om mitt favorittema: Pizza. Fantastisk flott bok. Jeg var på lanseringen av boka da brødrene Luca og Davide feiet. På menyen sto selvsagt pizza.

Jeg har laget mye mat og her er noen eksempler.

Da Øya-festivalen herjet i Oslo så jeg mitt snitt til å reise til Island og besøke min tante og søskenbarn. Det er noen år siden sist, og det er så og si den eneste familien jeg har på min side, så det var en viktig tur for meg.

Tante Tove, fetter Olì og kusine Karen tok i mot meg med åpne armer. Det ble tur i småfly med Olí til Vestmannaøyene. Vi skulle egentlig lande for å drikke kaffe i Vik, men vi måtte snu rett før pga dårlig vær og så dro vi ut i havet og landet på øyene i stedet for. For en opplevelse!

Vi nådde akkurat middag med tante Tove og kusine Karen i Selfoss på fiskerestauranten Messinn Selfossi der vi spiste nydelig, sprellfersk fisk.

Dagen etter tok Olí meg med på busstur på sørsiden av øya. Olí jobber som guide, så jeg fikk være med å nyte opplevelsen med stopp på flere fossefall, isbreer, den svarte stranden og Vik, der jeg fikk tatt kaffen han hadde planlagt dagen før i en gammel skolebuss (Skool Beans). Ekte mikrobrenneri.

Jeg så lundefugler for første gang i mitt liv og jeg er fullstendig forelsket. For noen vakre fugler. Klumsete, men søte. De er i land mellom mai/juni og til august/september før de flyr ut i havet og blir der til neste sommer. De legger egg i huler i fjellene og når ungene er store nok, stikker de. Ungene kommer etter en ukes tid senere.

En av de aller flotteste opplevelsene jeg hadde på Island foruten å være sammen familien sånn generelt var å få mormors gamle håndskrevne kokebok. Skriften er ganske utvisket, men jeg skal klare å skarpe skriften ved å scanne sidene. For dette er noe av det mest dyrebare jeg har.

Senere samme uke dro jeg på reportasjetur til Færøyene. Jaggu bra jeg hadde varme klær med, for der var det ganske kjølig og masse regn. Reportasjer derfra kan du lese om i Tara i løpet av høsten, samt på matogdrikke.no der jeg skriver om fenomenet “heimablídni” der man spiser hjemme privat hos folk sammen med folk fra hele verden. Jeg spiste hos Olí og Anna. En helt nydelig opplevelse.

Roks

Jeg spiste også på Roks – søsterrestauranten til Koks (2 michelinstjerner). Koks holder til på Grønland på sommeren, så da er det Roks man bør besøke hvis man er i Torshavn. Nydelig mat og bra pris.

Dagen etter jeg kom hjem fra Færøyene (uten koffert. På et direktefly til Oslo med kun 10 passasjerer ombord…) dro jeg til Tallinn for et spesielt event i vakkert solskinn og sommertemperaturer. Vi nådde å spise lunsj i solen på Lore Bistroo før vi dro på fest i Liljepaviljon.

Og hvem møter jeg ikke der? Jo, Oliver Peña fra Teatro Kitchen & Bar i Barcelona. Han er en vanvittig bra kokk som jeg har hatt gleden av å møte flere ganger. Han og teamet hans laget spansk mat på festivalen under den spanske paviljongen.

Søndag 27. arrangerte Non Dos sin årlige Felice-fest og Erik og jeg koste oss med å smake kvalietsviner i toppklasse.

Denne måneden har Erik og jeg også spist i nabolaget. Babbo collective i Parkveien i Vika er litt av en perle, skal jeg si dere. Nydelige småretter og naturviner. Akkurat slik vi liker det. Trivelig service også.

Vi har høstet i andelshaver vår, men i år har vi vært litt late. Eller er det bare det at jeg har vært så mye bortreist? Vet ikke, men i fjor hadde vi et veldig behov for å grave i jorda med tanke på det drittåret jeg hadde da.

Aymara nedenfor Solli Plass har gjort forandringer på menyen sin og nå har de gått mer i retning nikkei-kjøkkenet som er retter laget av peruvianske ingredienser, men med japanske teknikker. Jeg var på en prøvemiddag der og det smakte skikkelig godt. Friskt, syrlig og digg.

Vi har også drikket et par pils på navolagskneipa vår Elise på Frogner. Det er Oslos beste hjørne å sitte på så i år har vi endelig klart å prioritere å ta en øl opptil flere ganger i løpet av måneden. De setter inn stolene 1. oktober og derfor er det viktig å benytte seg av dagene man kan sitte ute.

Vi satt i solen og spiste pizza på Winther på Aker brygge og de pizzaene vil jeg anbefale på det varmeste, altså. Fantastisk bunn og kreativt fyll. Dessuten er ostene som brukes fra eget ysteri som ligger i samme lokale som restauranten. Hvor kult er ikke det!

Forrige

Gaggan kommer til Oslo!

Verdens beste sensommersalat

Neste

2 kommentarer om “Bulletin 08/23”

1. Takk for interessant artikkel med flotte bilder! Siden du var innom Island – smakte du gravet hai med svarta daudir til ?

Svar
    • Hei der! Takk, så hyggelig! Siden jeg har slekt p Island så har jeg vært der en del og spist mye lokalt, men haien har aldri blitt servert på familiens bord. Men islandsk brennevin har jeg drukket min del av.