Matbyen Shanghai

I oktober var jeg i Shanghai for første gang i mitt liv. Det blir ikke den siste, for i mars reiser jeg tilbake sammen med min mann. Så spennende synes jeg denne kinesiske byen er at jeg på langt nær er ferdig med den.

Byen, som er Kinas største, har ca 24 millioner innbyggere. Da jeg reiste dit var jeg veldig spent på hvor store menneskemengder jeg måtte sloss meg igjennom når jeg gikk på gaten. Slik var det aldri. Det var faktisk romslig med plass og av og til ganske folketomt i gatene i Shanghai.

Frokost på gaten.

Jeg reiste til Shanghai alene. Jeg gjør slike reiser av og til. Det gir meg mye rent faglig foruten å være en fantastisk opplevelse. Hva gjorde jeg i løpet av de fire hele dagene jeg besøkte byen? Jo, sørget for å smake så mye spennende mat som mulig.

Det jeg alltid gjør når jeg reiser til et nytt sted – og særlig når jeg reiser alene, er å melde meg på matturer. UnTour Food Tours tilbyr en rekke gode matturer. Jeg meldte meg på en dumplingstour, som du kan lese om i et senere innlegg, samt en kveldstur med hopping fra sted til sted. Sistnevnte tur deltok jeg på allerede første dagen jeg var i byen. Det var lurt.
Det var lurt av flere årsaker. For det første var jeg helt ny i byen og turen var en fin måte å få et lite innblikk i Shanghais kulinariske verden. Jeg var på ingen måte interessert i å spise på noen av Shanghais gourmetrestauranter da jeg var der. Jeg var der ene og alene for å spise mest mulig gatemat og tradisjonsmat. Gourmetmåltidene får heller komme neste gang når jeg vet mer om kinesisk mat.

Les mer: Slik forbereder du deg til Kina-reisen.

Stilen på retter som kommer fra Shanghai kalles Hu cuisine. Mange av rettene er røde og glinsende pga store mengder sukker og soya. Noen retter kalles «Drunken» fordi de tilberedes med brennevin eller vin. Alkoholen koker bort i prosessen, vel og merke.
Sur-søt mat er klassisk Shanghai. Maten er ikke spesielt sterk, så dette er mat som alle kan spise.
Svinekjøtt finnes i alle varianter og du kan nesten ikke unngå å få det servert. Dog er mange retter også vegetariske, som mange nudelretter.
Sjømat er også populært. På høsten er det krabbesesong og da nyter man især den flotte oransje rognen.

På matturen var vi innom flere steder som serverte kinesisk mat. Men ikke bare mat fra Shanghai, men mat fra hele Kina.
Føste sted var Wang Ji Scallion Pancakes – en bod i Dongzhu’anbang Rd. som serverer de kjente vårløkspannekakene.

Sted nummer to var Golden Phoenix (229 Dongzhu’anbang Road, nær Jiangsu road) , kjent for and, ribbe og pineapple buns (boller med smør). Dette er matretter som er typiske for Hongkong.

Neste sted var Ningbo Restaurant (660 Yan’an West Rd.). De lager mat fra Zhejiang-provinsen. Her fikk vi mye rart: glassmaneter (det har jeg smakt flere ganger før, og jeg liker det godt), Frityrstekte, tynne skiver av bambusskudd (helt nydelig), rar fisk, sjøgress og masse mer.

Så ble det fart i sakene. A Touch of Shy Pepper, (55 Dongzhu’anbang Rd nær Zhenning Rd) serverer brennheit Szechuan-mat. Jeg elsker det! Vi fikk kaninhoder som vi fikk en nøye opplæring i hvordan vi skulle åpne for å spise alle delene, også hjernen. Vedlig smakfullt, men ikke for alle som var med på turen.

Noen sto over. Ikke noen fare, her kom det flere retter inn på bordet. «Burning» noodles og chili wonton var begge nydelige retter som vi fikk smake.

Siste stopp var Fuchun Xiao Long (650 Yuyan Lu, nær Zhenning Rd.). Her spise vi Xiaolongbao (soup dumplings), en kjent rett fra Shanghai. Vi fikk også smake Shanghais versjon av Wienerschnitzel eller japansk Tonkatsu. Vi fikk også smake en spennende grønnsaksrett laget av celtuce. Den kalles også for kinesisk salat (ikke kinakål). Nydelig smak.

Jeg gikk på et par lokale bydelsmarkeder og ut fra utvalget jeg så er det ingen tvil om at svin står høyt i kurs. Også et godt utvalg fisk, skalldyr, ål og frosk finner du har.

Nudler i alle former selges samt et fargerikt og fresht utvalg av grønnsaker. Det er alltid spennende å ta turen innom et marked, så det bør være på timeplanen din en tidlig morgen.

Det er også om morgenen du bør være ute i gatene i stedet for å sitte i en frokostsal på hotellet. Shanghai er kjent for å ha masse god gatemat som du bare får om morgenen.

Jianbing. Dette er altså så godt!

Jianbing er en crêpe fylt med deilige ting som sprø wonton, egg, vårløk, urter og chilisaus. Min favoritt av den berømte frokostpannekaken fikk jeg i krysset Yougkang rd/ Xiangyang rd i French Concession.

Dumplings er også typisk frokostmat og dette skal jeg skrive mer om i et eget innlegg, for det er så mange forskjellige typer.

Andre typiske frokostretter er doujiang (soyamelk), dabing (frityrstekte kaker), youtiao (stekt brød), Cōngyóubǐng (tykke vårløkpannekaker), Zòng zi (seige risboller),

I Yongnian Rd finner du en egen frokostgate der du finner masse snadder. Her sitter folk å drikker te ute på gaten og spiser frokost fra de forskjellige bodene.

Shanghai er et mekka for naturvin og prisene er lavere enn i Oslo. Jeg forelsket meg i flere steder og her kommer litt om stedene:

Oha Eatery (23 Anfu Lu, nær Changshu Lu) har kaffebar i inngangspartiet. Restauranten er åpen til lunsj og til kvelds. De har naturviner og spennende og moderne kinesiske retter.

Jeg spiste en deilig tre-retters lunsjmeny til 98 rmb (ca 120 kr) med «Mouldy» tofusalat, Cat Ear Noodles og Rescued Lemon Tart med et deilig glass oransjevin fra Milan Nestarec til (53 rmb for et lite glass).

RAC (332 Anfu Lu, nær Wukang Lu) er også et supert sted. Dette er også kafé (i portrommet) og restaurant i bakgården. Stilen er fransk/kinesisk, og med tanke på at dette ligger i området French Concession er det ikke så rart. Crêpes er populært, men de har også mange andre deilige retter.

Jeg spiste en fortreffelig langtidsstekt ribbe med ris, tang og appelsinsaus. Helt nydelig. Utvalget av viner på glass er meget bra og vinene er naturlige. Jeg drakk BK Wines Skin n’ Bones Pinot Noir. Fløyel!

Folka bak RAC har også en ren naturvinbar i gokk. No Name wine (564 Wanhangdu Lu) er en utrolig fin vinbar, men de har ingen matservering. Pga av den sære beliggenheten tipper jeg at de ikke blir i lokalene lenge. Du kan kjøpe viner derfra og ta med hjem eller drikke i baren.

Når det er sagt kan man drikke viner fra No Name Wine tvers over gaten for RAC. Marienbad Cafe (i 55 Wukang Rd) fordi No Name Wine har en pop-up der som forhåpentligvis fortsette en stund til.

Vinism ( No.57-1 Dongzhu’anbang Rd , vedZhenning Lu) er en skikkelig naturvinbar. Den ligger rett rundt hjørnet for A Touch of Shy Pepper (restauranten som serverer kaninhoder som jeg beskrev fra matturen jeg deltok på).

Hos Vinism får du asiatisk/europeiske småretter og god drikke. Rett og slett et herlig sted som ser helt fransk ut.

Det finnes flere barer som serverer naturvin, og det er bare å prøve de du kommer over. Ingen særlig vits i å google etter dem, for Google er ikke så populært i Kina. Dvs. det er rett og slett forbudt og sperret for folk. Les mer om internetttutfordringer i KIna her.

Sjekk også ut vinbaren Le Verre à Vin (1221 Changle Lu nær Huashan Lu). Franske retter som snegler og frosk på menyen.

Nå er du ikke langt fra Propaganda Poster Art Centre (Rm K 7F East Tower, Hua Min Han Zhen International,726 Yan An Xi Rd). Museet ligger i en kjeller i en boligblokk, så den er ikke så lett å finne. Men let! Museet er fantastisk og viser en presentasjon av kinesisk propaganda både historisk og visuelt.

Wulumuqi Middle Road  er en skikkelig koselig gate med masse trivelige og trendy kaféer og butikker. Jeg fikk fotmassasje i et av studioene til nesten ingen penger og det var deilig etter dager med mange kilometer med gåing.

Det er også her du finner den fineste butikken til merket Feiyue. Dette skomerket fra Shanghai er så trendy at det til og med er blitt kopiert av et fransk skomerke som har tatt navnet deres. Ikke alt blir kopiert i Kina. Her er det omvendt.

Restauranten Bird (50 Wuyuan Lu nær Changshu L) og cocktailbaren og kaféen Bitter ligger side om side. Populære steder, begge to.

Kaffen på Bitter er grusom, men cocktailene deres er verdt å teste ut. Det går mye i aperitivos som Spritz og Negroni.

Ferguson Lane courtyard i Wukang Road er en superhyggelig liten bakgård med noen butikker og restauranter.

Her finner du også den übertrendy kaffekjeden % Arabica (som har flere avdelinger i Shanghai). Avdelingen i 481 West Jianguo Rd er kanskje den vakreste av dem alle.

% Arabica i West Jianguo Rd.

Kaféen er tegnet av den kjente arkitekten Shuhei Aoyoma (må ikke forveksles med den kjente motorsyklisten med samme navn).

Yu Garden er en turistmagnet, men du bør ta en tur innom. Vakre bygg, små sjøer, hager, masse butikker og spisesteder samt  the Huxinting Teahouse fra 1855 der du kan få overpriset te, men en koselig opplevelse i det minste.

Nedenfor hagen ved Anren St. ligger en ekte bydel der du ikke ser turister. Her kan du se matmarked på den gammeldagse måten.

Herfra er det kort vei til The Bund med fantastisk utsikt til elven og de futuristiske bygningen på andre siden.
Nanjing Road (den østlige delen) er hovedshoppinggaten i Shanghai. Det er her du finner det berømte art deco-hotellet Fairmont Peace Hotel. Besøk The Jazz Bar for en ekte jazz-opplevelse og en god cocktail.

Peace Hotel.

Nanjing Road (den vestlige delen) har alle de store merkene som Chanel og Louis Vuitton etc.

I Dongtai Road (ikke langt fra metrostasjonen Laoximen ligger et nudelhus med blå skrift og turkise karmer på det hvite huset. Hva heter stedet? Aner ikke. Yi Xin Li på kinesisk, men ikke mulig å finne på gps’n. Det er slik i Kina. Ikke alle steder har engelsk navn.

Jeg var her med Ann, en kinesisk dame fra Shanghai som jeg uken før hadde møtt på matkonferanse i San Sebastian. Hun tok meg med til sin favoritt i den gamle delen av Shanghai. For en fantastisk opplevelse og ikke minst hyggelig å kjenne noen som faktisk er fra byen.

Ann bestille en hel masse spennende småretter, mange av dem kalde, som er vanlig. Ja, til og med kjøttretter. Noen er søte og andre salte. Vi spiser deilige nudler og drikker en avkjølende og søt drikk med litchi.

Tai Kang Lu er en gate å merke seg. Smugene i Tianzifang er fylt med tursistsjapper, men også noen bra inn i mellom, så ikke avskriv det.

Her finner du butikker, kaféer og restauranter for enhver smak.

Så til noe jeg aldri trodde jeg skulle anbefale. Starbucks Reserve Roastery (Wujiang Rd) er visstnok verdens aller største Starbucks. Hva så? Kina har flest Starbucks i hele verden og denne avdelingen er nesten så stor som en stadion. Huset har selvsagt et stort brenneri midt i lokalet. Du finner og så merch-avdeling som selger klær, kaffeutstyr og nips. Du kan få kaffe laget absolutt alle måter: Presskanne, Siphon, Cold Brew, Chemex, Pour Over, Clover og Steampunk (for te). Du kan smake kinesisk kaffe og velge kaker fra et usedvanlig fristende utvalg. Veldig bra Wifi.

Når det kommer til kaffe finnes det utrolig mange, uavhengige kaféer i Shanghai som jeg ville ha valgt fremfor Starbucks. Gå på oppdagelsesferdi de små gatene overfor eller nedenfor Huaihai Road Middle Rd og du vil finne små perler.

For mer gatemat, ta turen til Yunnan South Road der blant annet ender henger til tørk før de skal glaseres og stekes.

Spis frokost på Wei ziang Zhai (14 Yandang Rd) sammen med de lokale gamle gutta. Dette stedet er kjent for gode supper og nudler og er åpent fra tidlig morgen. Prøv de berømte sesam-panøttnudlene som er supermektige, men så vidunderlige. Du bestiller (de har en liten engelsk jukselapp bak disken som de henter opp når de ser det kommer turister).

Nudler med sesam og peanøtt. Farlig god.

Du betaler de få kronene det koster og får en lapp som du fester på en klesklype og leverer til betjeningen når du har funnet plass. Du må regne med å sitte på bord med andre. Sånn er det. Koselig er det også. Maten kommer kjapt, rett fra gryta. Stedet har «Kniv og gaffel» fra Michelin.

Gå nedover den koselige gaten Yandang Rd til den franske parken Fuxing Park og se på alle som danser, utfører tai chi, sport eller meditasjon. Skal si kinesere holder seg i form uansett alder. Du ser ikke mange som er dårlige til beins. Er de det så er de over 100 år eller noe.

White Rabbit Creamy Candy er et legendarisk godteri fra Shanghai. Nå har det kommet pop-ups som selger merch som t-skjorter, vesker, kremer og selvsagt spesialutgaver av de deilige melkekaramellene med spiselig rispapir. Pass på fyllingene, for disse setter seg fast.

Lammespyd. Nam!

Hver fredag arrangeres Muslimsk fredagsmarked. Ta metroen til Changshou Road ( og sjekk det rare huset som er bygget inn i fjellet midt i veikrysset) og gå mot grillosen. Her grilles spyd med lammekjøtt, som kineserne er gale etter. Markedet består av røde telt i krysset 1328 Changde Lu nær Aomen Lu så de er lette å få øye på.

Her kan du spise arabiske retter og kose deg glugg. De nygrillede lammespydene er fantastiske! Markedet er hver fredag mellom klokken 10:00 og 15:00.

Jeg bodde på Paper Feat. H12, et hotell med bare fem rom inne i et showrom. Superkult og veldig bra. Anbefales på det varmeste. Hotellet ligger inn et smug fra den populære handlegaten Huaihai Road Middle Rd.

Sjekk ut Nanchang Road , Sinan Rd og området rundt her. I South Maoming Rd (vis-a-vis SPD BANK) ligger en fantastisk god nuddelrestaurant som selvsagt lager nudlene selv. Jeg spiste en rett med karamelisert kjøtt, paprika og en shitload med chili. Med en flaske iskaldt øl blir det nesten ikke bedre. Aner ikke hva sjappa heter, men det kan være Baiwansheng Noodle Restaurant, som dukker opp på gps’n. Jeg har laget en versjon av disse nudlene og oppskriften får du her.

Altså, Shanghai er proppfull av gode spisesteder og jeg har bare skrap overflaten av byens tilbud. Jeg gleder meg til å reise tilbake om ikke mange månedene for å oppleve mer. Har du vært i Shanghai og har gode tips til byen? Kommenter gjerne!

Til info: Jeg har fått dekket flyreise tur/retur av Finnair. Alle andre utgifter er betalt av meg selv.
Finnair flyr korteste vei til Østen via Hensinki.