Aloha Honolulu!

Jeg er ærlig talt forelska! Honolulu har alt jeg trenger: Fantastiske strender, herlig mat og drikke, litt luksus, litt slitasje, masse sjarm og kule områder. Staten er amerikansk og derfor fungerer alt som det skal – i alle fall for meg som turist. Så får man heller stusse litt over hvorfor det er så sinnssykt mange uteliggere her.

Street art i Honolulu.

Da jeg landet på øya Oahu på Hawaii trodde jeg faktisk at Honolulu var en småby og at oppholdet kunne bli temmelig gjennomsnittlig. Jeg tok grundig feil. Den er enorm. Det er ikke bare Waikiki Beach, luksusbutikker og polerte gater. Honolulu har en dirty side and I like it!

Altså. Ananas vokser vilt liksom.

Ikke et stygt ord om Waikiki altså. Det er faktisk her jeg vil anbefale deg å bo. Kort vei til stranden, som er helt fabelaktig, og masse shoppingmuligheter. Men det er i Downtown og Chinatown jeg trivdes best.

I Waikiki bodde jeg på Vive Hotel Waikiki . Hotellet ligger et kvartal fra den verdenskjente stranden Waikiki Beach. Bedre beliggenhet til den prisen skal du lete lenge etter.

Fish Taco på Duke’s. To tomler opp. Mai Tai: Not so much.

I bydelen Waikiki er det kanskje ikke så mye spennende kulinarisk som skjer. Du har Duke’s som er en institusjon. De har nydelige Fish Tacos og det er noe med å sitte å ha utsikt utover Stillehavets turkise bølger.

Duke Kahanamoku. Han står på Waikiki Beach i Honolulu.

Jeg er en sucker for det. Stedet er oppkalt etter Duke Kahanamoku – grunnleggeren av moderne surfing. Han er ca like kjent som andre kjendiser fra Hawaii: Bette Midler, Barack Obama, Bruno Mars og Nicole Kidman (jepp, født i Honolulu).

Mai Tai på Duke’s var ikke det helt store, men pynte brura, det kunne de.

Waikiki har også noen helt fabelaktige kaffebarer. Det dyrkes nemlig kaffe på Hawaii. Bønnene koster en formue, men det anbefales å kjøpe med noen hjem.

Croissant med kokos og ananas og perfekt brygget kaffe på Kona Coffee Purveyors

Favoritt-kaféen min, som lå tre minuter fra hotellet mitt heter Kona Coffee Purveyors servere egen kaffe og det mest fantastiske bakverk. Jeg smakte både croissant med ananas og kokos og scones med blåbær og kokos. Syndig gode! Og for en kaffe! Shit altså!

Kai Coffee er også et annet bra kaffested. De har også egne bønner og lager en fabelaktig iskaffe.

Iskaffe på Kai.
Dean and DeLuca har sånne kule ting som denne ananasbrusen.

Waikiki har også andre bra steder. Dean & Deluca har egen avdeling de de selger hawaiianske varer. Den er verdt å stikke innom.

Et par kvartaler derfra ligger The Surfjack Hotel and Swim Club er et kult og moderne hotell med kaffebar, butikk, restaurant, bar og svømmebasseng. Stikk innom for en kaffe eller en cocktail.

Men det er egentlig utenfor Waikiki det meste skjer. Jeg kjøpte et firedagers busspass til 32 dollar og jeg kjørte buss. Jaggu kjørte jeg buss. Jeg kjørte i timesvis på kryss og tvers for å få den mest autentiske og beste maten.

Busspass kjøper du i ABC Stores som finnes over hele byen.

Sjekk køen utenfor Helena’s. Det er det en god grunn til, for her er maten legendarisk.

Første stopp jeg vil anbefale for å bli kjent med den hawaiianske matkulturen er Helena’s Hawaiian Foods. Denne restauranten (som kun tar cash) ligger i School Street en evighet med buss (ca 40 minutter) fra Waikiki. Her har man laget mat siden 1946. Beregn å stå i kø for å få bord. Det er alltid masse folk her, enten for å hente take away eller i kø for å spise. Hos Helena’s får du mange av Hawaiis klassiske retter:

Her skal det smakes på lokale retter.

Poi (en av de viktigste rettene. Uvant for oss med den slimete konsistensen, kanskje. De bruker Poi på samme måte som potet eller pasta).

Poi.

De serverer en veldig klassisk og autentisk tunfiskpoké uten soya eller sesamolje. På toppen ligger rå albueskjell (Opihi).

Poké med albueskjell.

Lomi salmon er en super fresh  tomat- og løksalat med rå laks med hawaiisalt.

Lomi salmon.

Short ribs (fra okse) pipikuala Style er retten de er aller mest kjent for. De smelter på tunga. Jeg dævver!

Short ribs pipikuala Style

En annen klassisk hawaiiansk rett er Kalua Pig. Dette er svin som er tilberedt i en underjordisk ovn til det faller fra hverandre.

Kalua Pig med Hawaiisalt.

Det er så ubeskrivelig godt! Det er som den beste pulled pork du har smakt. Nydelig røyksmak. Perfekt saftig.

Jeg var heldig å få med meg Bondens marked. Du finner det over hele byen på forskjellige dager. Sjekk det ut når du er der. En fabelaktig måte å se og kanskje smake på fersk frukt og grønnsaker + lokale spesialiteter.

Pizza hawaii. Du må jo spise det når du i Honolulu – selveste ananashovedstaden. Jeg spiste en aldeles nydelig versjon fra en Food Truck rett ved hotellet mitt.
Fristende ender i Chinatown.

Chinatown/Downtown er bydelen med de kule restaurantene og butikkene. Her kryr det av alkiser og uteliggere, men frykt ei. Bak denne fasaden finner du perler.

Dim Sum-sted i Chinatown.

Jeg fikk prøvd et par steder her og jeg skal definitivt tilbake, og da især til Senia som dessverre ikke hadde ledig bord til meg. De serverer moderne hawaiiansk mat. Fête Hawaii, Lucky Belly og Livestock Tavern er også steder jeg skal besøke neste gang. De stedene jeg fikk besøkt var ikke snaue de heller.

Senia: BBQ Beets with Avocado, Green Garlic, Seeds and Grains
Foto: Ryan Yamamoto
Grondin i Chinatown.

Grondin serverer fransk-latinsk mat. Her fikk jeg de beste margbeina jeg noen gang har smakt. Jeg spiste også superdeilige ribbesvor med limedressing og Picadillo med gressforet Kualoa-okse fra Big Island med aji rojo og chicles.

The Pig & the Lady.

The Pig and the Lady startet som en pop up. Dette er en hip vietnamesisk restaurant med fantastisk mat. Jeg bestilte P&L pho french dip – Pho bac og en Banh Mi med brisket som har vært 12 timer i ovnen.

Ut fra kjøkkenet ble det båret ut fantastiske fat med kylling. Det var åpenbart noen som så mine misunnelige blikk, for vips hadde jeg en liten porsjon foran meg. Laotian Fried Chicken med money sauce, peanøtter, stekt løk, kaffirlime og urtesalat. Akk så godt! Til dette drakk jeg en Skinny Jeans IPA fra et Waikiki-bryggeri. Fine ting.

Mai Tai på House Without a Key i Honolulu.

Mai Tai er en cocktail som smaker ekstra godt på Hawaii. Jeg fikk en ganske dårlig versjon på Duke’s, men et sted der du får en perfekt Mai Tai er på House Without a Key. Stedet ligger inne i luksushotellet Halekulani på Waikiki Beach.

Poké på Nico’s.

Man kommer jo ikke utenom Poké når man er på Hawaii. Dette er jo stedet der retten ble oppfunnet. Jeg besøkte mange bra steder som ikke nødvendigvis var restauranter. De var mer fiskemarkeder og take away-sjapper. De beste ligger i lang bussavstand fra Waikiki, men de er verdt turen. Jeg kan nevne Tamashiro Market, Nico’s på pir 38 og Yama’s Fish Market. Men også på det utrolig flotte supermarkedet Foodland får du fantastisk poké.

Pokè Bowl.

Et sted jeg også vil anbefale deg å spise poké er hos Pā´ina. De har til og med en avdeling i Las Vegas. Uansett, dette er stedet der poké bowl ble oppfunnet og de vet hva de driver med. Saft suse!

Spam musubi

Det er en rett som de er helt ville med på Hawaii og det er noe så sykt som en sushibit med stekt spam på toppen, bundet sammen med noritang. Seriøst! Japanerne fyker rundt og eter disse fæle greiene.

Men over til noe godt. Malasadas er portugisiske doughnuts som er superpopulære på Hawaii. Leonard’s bakery sies å ha de beste, men den med kokoskrem som jeg spiste på Farmer’s Market var ikke snau den heller.

Malasadas.

Du kan ikke besøke Hawaii uten å spise Shave Ice. De beste har en kjerne av vaniljeis og så et berg av shavet is på toppen (fra isblokk). Isen er så dynket i deilig fruktsaus, frisk frukt og andre godsaker.

Shave Ice.

Du kan få Shave Ice med bare shavet is, men det er den versjonen med vaniljeis som er The Real Deal.

I hovedgaten på Waikiki ligger Island Vintage Shave Ice. De serverer Shave Ice med kun naturlige ingredienser. Tro du meg, det er nok av steder som serverer syntetiske sauser i alle regnbuens farger, så dette er stedet å gå.

Honolulu Fish Auction tidlig på morgenen. Fiskerne venter på å lase av tunfisken som skal selges.

Jeg fikk også tid til en tur på Honolulu Fish Auction. Dette er den største auksjonshallen for tunfisk i hele USA. Jeg var på omvisning og guidet tur her klokken 06.00. Disse guidede turene finner sted lørdager ca hver tredje uke, så er du i Honolulu på en slik dag, sørg for å få det med deg. Man må booke plass. Her følger du Ahi (Yellow Fin Tuna) fra fiskebåtene og inn i auksjonshallen der kundene bestemmer prisen. Utrolig spennende.

Men hva kjøper man med seg fra et slikt sted? Hawaiisalt (rødt og sort), macadamianøtter, tørket tang, kaffe og alt kofferten kan romme av herligheter. Småkaker laget med eksotiske frukter, sjokolade… Og ekte Aloha-skjorter!

Så var det på tide å reise hjemover. Mahalo Honolulu!

Det var faktisk litt trist, for Honolulu traff meg midt i hjertet. Det var ikke bare en glatt strandby uten sjarm. Det var faktisk alt annet enn det. Jeg vil tilbake og det litt brennkvikt.
Da jeg satt der i min «sorg» på flyplassen fikk jeg faktisk servert en fabelaktig middag før jeg satte meg på flyet. Hawaiiansk øl fra Kona Brewing Company (øl som du faktisk får her i Norge også) og Flatbread med kalua-gris. Saft suse. Sjelden jeg skryter av flyplassmat, altså. Men denne!

Flatbread med kalua-gris.

Til info: Jeg var invitert av Hawaii Tourism. De har betalt flybillett (med Hawaiian Airlines til og fra fastlands-USA) for meg. Vive Hotel Waikiki har sponset meg med et hotelldøgn og gitt meg god pris på de to andre overnatningene. Resten er betalt av meg selv.

Forrige

Tapas i Barcelona

Frosé – årets aller herligste cocktail