2015 har vært et eventyr

J49A9315Ved årets slutt er det på tide med en oppsummering. Det har vært et fantastisk år og jeg må nesten klype meg i armen når jeg blar meg tilbake i bloggen min. For noen fantastiske steder jeg har vært så heldig å få lov til å besøke! For noen måltider jeg har spist! Så mye gøy jeg har vært med på!

Januar: Jeg startet året med en fantastisk lunsj i London på Berners Tavern. Det passet veldig bra etter en noget lang og fuktig nyttårsaften i en av mine favorittbyer.

Mechoui i Marrakech

I Februar var Erik og jeg på en magisk tur til Marrakech. Vi har vært her før, men denne gang var veldig spesiell. Jeg vant en premie, nemlig. Jeg hadde laget jubileumsmenyen til 100-årsdagen til selveste Thor Heyerdahl der bl.a Kongen og Dronningen var tilstede. Tenk at de har spist ”maten min”, da! Premien var altså en tur til Marrakech og Safi i Marokko. Vi skulle guides av en av de gjenlevende fra Ra 2-ekspedisjonen, Madani og hans kone. Ikke bare ble det noen dager med spennende utflukter, men Madani inviterte oss også hjem til sitt eget hus der hans kone serverte fantastiske tajine-retter. En av de aller flotteste opplevelsene fra turen var da Madani tok oss med på en Mechoui-restaurant der en turist knapt har satt sine bein. Perfekt langstekt lam med et dryss av salt og spisskummen.

Senere i februar reiste jeg til Island. Denne gang i et trist ærend. Min fetter skulle gravlegges etter lang tids sykdom. Midt opp i alt det triste hadde jeg en veldig hyggelig helg med mine familiemedlemmer på saga-øya. Og det islandske lammet er verdens beste. Jeg lagde en herlig lammerett med min fetter Ole og hans familie.. Etter dette oppholdet lagde jeg en deilig gin og tonic-oppskrift inspirert av Island som jeg har kalt ”Fire and Ice”.

Fire and Ice.

Mars: Mange husker kanskje at jeg dro til India høsten 2014? Jeg reiste på helseferie til Kerala der jeg fikk behandlinger hver dag i tre uker. Med kofferten full av medisiner var jeg fast bestemt på at jeg endelig skulle bli frisk, etter tre år med diffuse plager. I mars kunne jeg endelig feire at jeg var den gamle Helle. Du aner ikke hvor fantastisk dette er for meg og Erik.

April: Påsken var spesiell: Erik og jeg dro til Singapore og for en fantastisk opplevelse det var. Fra streetfood til ypperste gourmet, som restaurant André, Uberkule Tippling Club, Prawn Star, hipsterbydelen Tiong Bahru, Jason Althertons fabelaktige Esquina osv. Dette er og blir tidenes beste tur både mat- og opplevelesmessig.

Tippling Club i Singapore.

Kun dager etter at vi kom hjem bar det opp til Senja og matkonkurranse der jeg tryna skikkelig i salaten. Det ble ingen pris, men jeg fikk den største fisken på kroken.

Se torsken!

April ble også måneden da jeg besøkte Århus og gikk på ramsløksjakt. Det morsomste med besøket var egentlig da jeg møtte kaffe-nazien. Han hiver folk ut av caféen hvis de spør om melk eller sukker i kaffen. For en type. Helt herlig!

Kaffe-nazien i Århus.

Så gikk bloggen min kommersiell. Jeg begynte å blogge for damemagasinet Tara og her er jeg fremdeles. Du merker sikkert ikke så mye forskjell fra hvordan bloggen var før dette og nå, og slik skal det også være. Jeg har noen kommersielle oppdrag og tjener noen grunker, men fremdeles har jeg fast jobb ved siden av bloggen. Vi får se hva 2016 bringer på denne fronten.

Mai: Østerssafari i Grebbestad med superkokk Gustav Trägårdh. Jeg tok årets første bad og fikk servert gourmetretter i badestampen. Rib-tur ut til det vestligste punktet av Sverige og besøk i Fjellbäcka.

Østerssafari i Grebbestad.

Bornholm var også en tur som jeg kommer til å huske i årevis. Det fantastiske paret bak keramikkverstedet Lov i Listed, Gin og tonic-stedet, dagen med kokken Mikkel Marschall  der vi kjørte rundt til øyas produsenter og hentet matvarer og senere lagde et herlig måltid på det nyåpnede matkulturhuset. Og frokostene på Stammershalle badehotell. Et kapittel for seg selv.

Deilige Bornholm

Erik og jeg dro med toget til Stockholm for å få med oss konsert med Nick Cave (som for øvrig var helt fantastisk som alltid). På den korte turen vår fikk vi lagt inn et besøk hos superspennede Adam & Albin, samt en rundtur på Søder.

Nick Cave.

Ugress-kurs på Geitmyra lærte meg å plukke spiselige vekster som smaker deilig i salat eller som pesto. Lite visste jeg at man kulle plukke ting midt i byen som man kan lage deilig salat av. Almenøtter er en ting som ble en hit hos oss.

Ugresskurs.

Juni: Det ble flere turer rundt om i Norge. Bjørneparken på Flå var spesielt spennende. Dessuten var jeg en tur på Tynset og la ned mitt eget fenalår. Det ferdige fenalåret ble levert til meg nå før jul.

Mitt fenalår.

En snartur til København og nordisk finale i Worldclass. Dette er verdens største bartenderkonkurranse. Jørgen Dons fra Trondheim stakk av med den nordiske seieren og var da klar for verdensmesterskapet som skulle finne sted i Cape Town senere på året.

El celler de can Roca.

Juli: Sommerferie! Tilbake til vårt magiske Barcelona og Cadaques. Vi fikk igjen mange fantastiske matopplevelser. Michelin-nykommeren Disfrutar, Adría-brødrenes Tickets for tredje gang, Le Royal – gourmetburgerstedet med matchende gin & tonics. Og apropos gin & tonic. Det ble mange av de denne sommeren. Men sommerens tre høydepunkter var da vi fikk telefonoppringning fra Verdens beste restaurant El celler de can Roca som lurte på om vi kunne komme til lunsj om to timer. Det utviklet seg et hysterisk drama disse to timene: Det å oppdrive en taxi i en ferieby uten taxi viste seg å bli problematisk, men vi fikk det til, og to timer senere spiste vi vårt hittil beste måltid. Jeg vil trekke frem et par andre fantastiske matopplevelse fra Spania denne sommeren: Vi spiste hjemme hos to fremmede gutter sammen fremmede mennesker. Det ble en fantastisk kveld med mye god mat og hyggelige folk. Den siste opplevelsen var et fiskemåltid på kaia i Barcelona, bak havnevesnets sperringer, inn i en lagerbygning. Barcelonas best bevarte hemmelighet?

Barcelonas best bevarte hemmelighet?

Juli var også måneden da jeg ble kjent med det koreanske kjøkken. Jeg ble invitert ut av en representant hos den sør-koreanske ambassaden i Oslo og fikk en opplæring i retter og smaker. Så spennende!

Koreansk mat.

August: Etter en sommer med musikkfestivaler og mye moro, var det på tide med en tur til København. Copenhagen Cooking er et arrangement jeg digger, og i år var det kåring av Damarks beste smørrebrød som var en av høydepunktene. Marked i Kødbyen, isfest og pølsebonanza, samt innføring i hvordan spise en ekte danske frokost var også flere ting jeg fikk med meg. Dessuten var jeg med på honningslyngekurs. Det var ekstra gøy siden jeg uker før hadde vært på spesialbesøk på Slottet i Oslo og hilst på de tre bidronningene der.

Pølsebonanza i København.

Hjemme i Oslo kunne vi glede oss over at Kari Innerå åpnet restaurant BA53 rett over gaten for der hvor vi bor. Endelig kom det en bra restaurant i strøket. Har du ikke vært her bør du ta turen innom restauranten, baren eller den hyggelige caféen der de serverer byens beste affogato.

L1160864

I slutten av august tok jeg med Erik på tur til London. Han er i sitt siste år i førtiårene og det mente jeg måtte feires. Derfor tok jeg ham med på en feiring i tre akter – alle i alkoholens tegn. Først på en egen Breaking Bad-popupbar, så på en kunstinstillasjon der vi innhalerte en drink via lunger og øyeeple (jepp, helt sant), og så avsluttet vi på en litt mer classy måte med drinker på verdens beste cocktailbar, Artesian.

Breaking Bad!

Vi nådde en hyggelig proseccofrokost før Erik dro hjem til Norge, og jeg satte meg på flyet til Cape Town.

September: Cape Town var en fantastisk overraskelse. Jeg var der for å dekke verdensmesterskapet i bartenderkunst og for å se hvordan det gikk med den norske kandidaten Jørgen Dons. Men jeg fikk tid til noen ubeskrivelige matopplevelser også. Jeg vil trekke frem Afrikas beste restaurant, The Test Kitchen og superkule The Pot Luck Club. Dessuten var markedet i Woodstock en opplevelse i seg selv.

Jørgen Dons.

The Test Kitchen.

Hjemme igjen var det tid for å jobbe litt. Aftenposten-tv kjørte i gang en nettserie om matavfall og ”skralling” og her var jeg deltaker. Jeg var med i flere konkurranser denne måneden, og neste ut var NM for amatørkokker. Jeg stakk av med seieren med en deilig torskerett og premien var en tur til matfestivalen i Lofoten.

Nm for amatørkokker.

September: Matfestival i Lofoten og en fantastisk hyggelig tur til Nord-Norge sammen med min venn Arild.

Oktober: Oslo-uker med jobbing og Bondens Marked. Det er jo den aller beste tiden for matoppleveler i Norge, så det er ikke noe poeng å reise utenlands da. Jeg var dommer i Taco-NM og fikk smake noen utrolige gode munnfuller. Dessuten feiret Erik og jeg julaften sammen med et vennepar (julaften i oktober? Ja, du leste riktig). Jeg lagde streetfood-juleretter og det var en fantastisk måte å server julemat på, må jeg beskjedent melde.

Lammetaco.

November: En snartur til Gøteborg med jobben ga meg en av de rareste matopplevelsene i år. Kanskje ikke akkurat på den positive siden. Desto mer spennende var det å sette seg på flyet til Gotland for en helg i trøffelens tegn. Trøffelfestival og trøffeljakt er noe av det kuleste jeg har oppleve i år.

Trøffeljakt på Gotland.

Fra lille Visby gikk ferden til London igjen sammen med Erik. Her fikk vi en herlig Bloody Mary-frokost i 40-etasje på hippe Duck & Waffle etter en fin konsertopplevelse. Helt på sin plass med litt sprit til frokost da. Et par dager etterpå dro jeg til København og julelystenning på Hotel D’Angleterre. Gløgg og gourmetlunsj, julestemning og østers- og Bloody Mary-frokost her også. Jøss, dette kan fort bli en vane. Et par dager etter denne herlige turen deltok jeg i burgerkamp på Burger Joint på Aker Brygge der jeg konkurrerte mot mange flinke matbloggere. Jeg vant og burgeren min har vært i salg på Burger Joint i hele desember. Jeg har spist den tre ganger denne måneden og den er faktisk ganske god. Har du lyst til å lage den selv, kan du få oppskriften her.

Burgeren min på Burger Joint.

November var også måneden da jeg hadde min egen meny på restaurant Rôtisserie i Oslo. Så moro!

Desember: Måneden startet frisk med whisky-kveld hjemme hos oss der vi hadde leid inn en ekte whisky-ekspert som lært oss alt om Single Malts. Michelin-restauranten til Even Ramsvik, Ylajali stengte dørene. Men før dette fikk vi tid til å spise en siste gang på det som er min favorittrestaurant i Oslo. Dessuten fikk vi også være med å festen da de lukket dørene for aller siste gang.

Ylajali,

Nå i julen og nyttårshelgen er jeg og Erik i Italia. Her har vi spist og kost oss og et av høydepunktene er selvsagt besøket på verdens nest beste restaurant i følge San Pellegrino-listen, Osteria Francescana. Les om det besøket her.

Osteria Francescana: Oops! I dropped the lemon tart. En klassiker! Sitronsabayonne, sitrongressis og terteskall. Variasjoner av sitrusskall på siden. Denne retten ble til ved et uhell og er nå en av Massimos mest kjente.

Da er det bare for meg å takke for følget i 2015 og ønske velkommen til flere deilige oppskrifter og spennende matturer i 2016. Takk for at du følger bloggen min.

Kategorier Ukategorisert Stikkord
Forrige

Italia, dag 4: Dagen med stor D.

Italia, dag 5: En middag og en seng, takk!